Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
2360
BLOG

Skąd Andrzej Duda weźmie pieniądze na swój program ...

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Polityka Obserwuj notkę 93

Skąd Andrzej Duda weźmie pieniądze na swój program - między innymi stąd

 

1. Parę dni temu bez specjalnego rozgłosu w mediach pojawiło się omówienie raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) o ściągalności podatków przez polską administrację podatkową.

Ministerstwo Finansów się nim nie chwali, choć został sporządzony w ostatnich miesiącach na jego zamówienie, bo raport nie zostawia suchej nitki na funkcjonowaniu administracji podatkowej w naszym kraju.

Główną konkluzją raportu MFW jest stwierdzenie, że polska administracja podatkowa słabo sobie radzi sobie ze ściąganiem podatków, a te słabe wyniki są sprzeczne z tym co osiągają w tym samym czasie służby skarbowe w innych krajach UE.

2. MFW badał wydajność podatkową z 4 głównych podatków: VAT, akcyzy, PIT i CIT w latach 2007- 2014 i stwierdził, że od 2008 roku wydajność ta wyraźnie spada, choć nie ma ku temu wyraźnych powodów, z roku na rok rośnie PKB, mamy również do czynienia z corocznym wzrostem cen, wzrastały także stawki podatkowe (VAT i akcyzy) a także obciążenia podatkiem PIT (ze względu na likwidację ulg podatkowych i brak waloryzacji progów podatkowych).

Relacja ta wyraźnie rosła w latach 2005-2007 z 15,9% do 17,5% PKB, a już od 2008 roku zaczęła gwałtownie spadać aż do 13,1% PKB w 2013 roku, a w roku 2014 miała wzrosnąć zaledwie do13,5% PKB.

Ta różnica pomiędzy najlepszą wydajnością w 2007 roku i przewidywaną na rok 2014 wynosi aż 4% PKB, co w warunkach tego roku oznacza, że do budżetu państwa wpłynęło o blisko 70 mld zł mniej niż powinno wpłynąć przy utrzymaniu wydajności z roku o najlepszej wydajności (1% PKB w cenach bieżących w 2014 17,4 mld zł).

A więc co roku polski budżet tracił kilkadziesiąt miliardów złotych niezapłaconych podatków i to głównie w związku ze słabościami służb skarbowych i poważnymi błędami w nowelizacjach ustaw podatkowych.

3. Największe problemy MFW dostrzega w płatnościach podatku VAT i podatku CIT.

Eksperci powołują się tutaj na dane pochodzące z Komisji Europejskiej według, których unikanie płacenia głównego źródła dochodów budżetowych czyli podatku VAT, wzrosło w Polsce z 18% potencjalnego poboru VAT w 2010 do 25% w 2012.

To oznacza, że wpływy z VAT w Polsce w 2012 roku były niższe, aż o 1/4 od tych, które powinny znaleźć się w budżecie państwa (dochody z tego tytułu wyniosły około 120, powinny wynieść około 160 mld zł, a więc były o 40 mld zł mniejsze).

4. Poważne problemy występują w zbieraniu podatku CIT. Otóż w roku 2008 podatek CIT płaciło w naszym kraju 312,4 tysiąca firm i w każdym olejnym roku ich ilość rosła od kilku do kilkunastu tysięcy, by w roku 2013 osiągnąć lekko ponad 400 tysięcy.

Podobnie jest z przychodami jakie osiągają te firmy. W 2008 roku było to niewiele ponad 3 biliony złotych, a w roku 2013 przychody te przekroczyły znacznie kwotę 5 bilionów złotych czyli zostały prawie podwojone.

Natomiast wpływy z podatku CIT osiągnęły w 2008 31,2 mld zł z kolei w latach 2009-2010 uległy znacznemu zmniejszeniu do poziomu odpowiednio 25,5 mld zł i 28,9 mld zł z powodu wyraźnego spowolnienia wzrostu gospodarczego, by później znowu urosnąć do 31,5 mld zł, a w latach 2012 – 2013, znowu zmalały do poziomu 28 mld zł.

Tu wprawdzie różnica nie pomiędzy największymi wpływami, a tymi z roku 2013 wynosi 3-4 mld zł ale z wpływami z CIT mamy kłopoty od początku jego obowiązywania.          

Widać to choćby w ustaleniach Międzynarodowego Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych wg. których tzw. afera Junckera (rozliczanie 340 korporacji w Luksemburgu wg symbolicznych stawek podatku CIT, zamiast w krajach w których osiągały dochody), kosztowała pozostałe 27 krajów członkowskich około 150 mld euro rocznie, w tym Polskę około 4,5 mld euro rocznie a więc około 20 mld zł.

5. MFW zaleca Polsce zmianę organizacji aparatu skarbowego, pilne przygotowanie strategii modernizacyjnej aparatu skarbowego w tym utworzenie jednego urzędu skarbowego dla dużych podatników (około 1000 firm ,które odpowiadają za blisko 50 % wszystkich wpływów podatkowych).

Z zaleceń MFW nie wynika wcale zalecenie zwiększenia kontrolowania małych i średnich podatników (skwapliwie realizowane obecnie przez urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej), a podatników dużych i tych, które funkcjonują w branżach dużego ryzyka podatkowego głównie w zakresie podatku VAT (chodzi o nasilające się zjawisko wyłudzeń VAT w przestępstwach karuzelowych związanych z fikcyjnym eksportem, a także zajmujących się produkcją i obrotem towarami akcyzowymi).

Widać więc, że tylko wola polityczna aby takie zmiany wprowadzić (koalicja Platformy i PSL-u nie ma jej od 8 lat), pozwoli na osiąganie w ciągu najbliższych 2-3 lat dochodów podatkowych o 60-70 mld zł większych niż są osiągane obecnie.

Prawo i Sprawiedliwość wie jak to zrobić bo za jego rządów w 2007 roku wydajność podatkowa była najwyższa po roku 1990 i to właśnie między innymi stąd będą pochodziły środki na realizację programu, który tak konsekwentnie od 4 miesięcy, przedstawia kandydat na prezydenta Andrzej Duda.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka