Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
869
BLOG

Deficyt sektora finansów publicznych pod kontrolą

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Polityka Obserwuj notkę 64

1. Już w najbliższy czwartek obędzie się pierwsza debata na posiedzeniu Rady Ministrów na temat kształtu projektu budżetu na 2017 rok, tak aby było wystarczająco dużo czasu na dyskusję z poszczególnymi ministrami, ponieważ rząd ma obowiązek złożenia go do Sejmu do końca września tego roku.

W związku z tym w mediach wręcz w formie sensacji pojawiają się informacje, że minister finansów planuje wyższy niż w tym roku deficyt budżetowy i ma on wynieść ok. 59-59,5 mld zł.

Już mniejszym drukiem czy też ciszej, media podają, że mimo tego wysokiego deficytu budżetowego, deficyt całego sektora finansów publicznych będzie wynosił w 2017 roku 2,9% PKB czyli będzie poniżej tzw. fiskalnego kryterium z Maastricht wynoszącego 3% PKB.

Na tym przykładzie dobitnie widać jak różnymi miarami oceniane są obecne rządy Prawa i Sprawiedliwości i poprzednie Platformy i PSL-u, kiedy to deficyt sektora finansów publicznych przez 7 lat ich rządów, był wyraźnie wyższy niż 3% PKB, a jakiś alarmujących informacji na ten temat w mediach nie było.

Przypomnijmy tylko, że jeszcze w 2007 roku podczas ostatniego roku rządów Prawa i Sprawiedliwości deficyt sektora finansów publicznych według danych Eurostatu wyniósł tylko 1,9% PKB ale już w kolejnych latach był wyraźnie wyższy w 2008- 3.6% PKB, w 2009-7,3% PKB, w 2010 rekordowe 7,5% PKB, w 2011-4,9% PKB, w 2012-3,7% PKB, w 2013-4% PKB, w 2014-3,3% PKB i dopiero w 2015 deficyt został obniżony do 2,9% PKB.

W związku z tym bardzo wysokim deficytem sektora finansów publicznych przez cały okres rządów PO-PSL, Polska była objęta unijną procedurą nadmiernego deficytu i dopiero w 2015 roku procedura ta została zamknięta wobec naszego kraju.

2. Blisko 60 miliardowy deficyt budżetowy jest związany realizacją zobowiązań wyborczych Prawa i Sprawiedliwości, w tym sztandarowym programem Rodzina 500plus czy obniżeniem wieku emerytalnego, które wejdzie w życie dopiero w ostatnim kwartale przyszłego roku właśnie ze względu na przestrzeganie zasady, że uruchamiamy dodatkowe wydatki jeżeli pojawią się dodatkowe dochody budżetowe.   

Sukcesywnie wprawdzie rośnie wydajność podatkowa wynikająca z uszczelnienia systemu podatkowego ale, żeby wprowadzane zmiany w prawie podatkowym przynosiły pełne efekty, potrzeba zdecydowanie więcej czasu.

Minister finansów przewiduje na rok 2017 między innymi wzrost dochodów z podatku VAT wynoszący aż 11% (dochody z tego tytułu mają wynieść 143 mld zł) ale już aby w pełni zadziałała klauzula zakazująca unikania opodatkowania w podatku CIT (weszła w życie 15 lipca tego roku), potrzeba nie tylko poprawy skuteczności kontrolerów podatkowych ale także spodziewanej zmiany strategii dużych przedsiębiorstw w tym zakresie.

3. Przypomnijmy także, że mimo dodatkowych dużych wydatków budżetowych już w tym roku, realizacja budżetu wygląda wyjątkowo dobrze.

Ministerstwo finansów opublikowało niedawno szacunkowe dane dotyczące wykonania budżetu za okres styczeń-czerwiec 2016, z których jednoznacznie wynika, że mimo dodatkowych poważnych wydatków związanych z realizacją programu 500 plus, stan finansów państwa jest bardziej niż zadowalający.

Po upływie połowy roku zrealizowano 151,6 mld zł tj. 48,3% dochodów, 170,3 mld zł tj. 46,2% wydatków, a deficyt budżetowy wyniósł 18,7 mld zł tj. 34,1 % czyli niewiele ponad 1/3 rocznego planu.

Według wstępnych szacunkowych danych za okres styczeń - czerwiec dochody budżetu państwa były wyższe aż o 10,6% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, przy czym dochody podatkowe wzrosły o 7,4% r/r.

4. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w okresie styczeń - czerwiec odnotowano wzrost dochodów we wszystkich rodzajach podatków w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

I tak dochody z podatku VAT były wyższe o 7,9 % tj. aż o 4,5 mld zł, dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 4,9 % czyli o ok. 1,5 mld zł, z podatku PIT były wyższe o 8,4% tj. o około 1,7 mld zł, wreszcie z podatku CIT o 2, 1% tj. o około 0,3 mld zł.

W związku z wprowadzeniem podatku od instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) dochody z tego tytułu w za 4 miesiące (obowiązuje od 1 lutego ale płacony jest z miesięcznym „poślizgiem”, a więc za okres luty -maj) wyniosły 1,4 mld zł.

A więc dochody z 4 podstawowych podatków (VAT, akcyza, PIT i CIT), były wyższe aż o 8 mld zł za pierwsze półrocze tego roku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, a razem z tzw. podatkiem bankowym (który w poprzednim roku nie obowiązywał), aż o 9,4 mld zł o tych z roku poprzedniego.

Zrealizowanie planu dochodów budżetowych za I półrocze, trochę niższe niż upływ czasu wykonanie wydatków, wszystko to powoduje, że mimo upływu 6 miesięcy, deficyt budżetowy jest wykonany zaledwie w 1/3, co oznacza że mimo ogromnych dodatkowych wydatków związanych z realizacją programu 500 plus, budżet państwa w 2016 roku ma się wyjątkowo dobrze.

A więc w tym roku deficyt budżetowy i w związku z tym także deficyt sektora finansów publicznych będzie wyraźnie poniżej unijnego kryterium fiskalnego, podobnie według planów ministra finansów ma być także w roku 2017.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka